De 5 voedingsmiddelen die iedereen meer zou mogen eten

Posted by Guest 06-11-2018 0 Comment(s)

De 5 voedingsmiddelen die iedereen meer zou mogen eten

 

Hi! Ik ben Lobke Faasen en ik ben plantaardige diëtist.Vanuit mijn praktijk geef ik online voedingsadvies aan mensen met diverse hulpvragen en gezondheidsproblemen, waarbij whole food plant based het uitgangspunt is. Een plantaardig voedingspatroon is immers het beste wat je je lijf en de wereld kan bieden. Loop jij nou ook rond met klachten en begrijp je niet waar ze vandaan komen? Je bent altijd welkom voor advies en mijn hulp. Met je leefstijl kan je namelijk zo veel bereiken.

 

Het is mijn missie om jou te overtuigen dat een plantaardig voedingspatroon niet gaat om een voedingspatroon op basis van tekorten, maar juist vol verrijkingen! Maar hoe eet je dan precies gezond plantaardig? Met deze gastblog wil ik daar een paar handvaten voor bieden. Daarom deel ik 5 voedingsmiddelen die iedereen (of je nou wel of niet 100% vegan eet) meer zou moeten eten om bij te dragen aan een betere gezondheid. Lees je mee?

 

1. Peulvruchten

Kant-en-klare vleesvervangers zijn leuk voor af en toe, maar de echte koning onder de plantaardige eiwitbronnen zijn de peulvruchten. En hiermee bedoel ik alle bonen, linzen en erwten. Dat is dus een heleboel om uit te kiezen! Denk aan bruine bonen, witte bonen, sojabonen, kikkererwten, doperwten, rode linzen, kidneybonen, tuinerwten, adukibonen, limabonen en ga zo maar door. Ze zitten vol vezels en zijn ook een belangrijke bron van ijzer. Ik merk dat veel mensen moeite hebben om ze te gebruiken in recepten, terwijl dat in werkelijkheid helemaal niet zo moeilijk is. Gooi ze door een salade, verwerk ze in soep (bijvoorbeeld linzensoep of erwtensoep) of voeg ze toe aan een rijstgerecht. Of doe lekker makkelijk en eet bijvoorbeeld aardappelen, groente en een portie bruine bonen of witte bonen in tomatensaus.

 

 

2. Bladgroente

Groente is natuurlijk altijd goed, maar bladgroente zouden we allemaal wel wat vaker mogen eten. Stop ze overal op, in, tussen, door en onder.

Bijvoorbeeld door een lekkere salade te eten, pasta te serveren op een bedje van rucola, een smoothie met spinazie te maken, wat veldsla tussen je broodje met hummus te stoppen en ga zo maar door.

 

De calcium uit donkergroene bladgroente wordt beter geabsorbeerd dan uit koemelk. Daarnaast zitten bladgroente vol kalium, ijzer, zink, magnesium, foliumzuur en antioxidanten.

 

 

 

3. Bessen

Wederom, alle groente en fruit zijn natuurlijk gezond. Maar wist je dat bessen (gemiddeld) 10 keer meer antioxidanten bevatten dan andere fruitsoorten, en 50 keer meer dan dierlijke voedingsmiddelen? Hierdoor zijn ze bijzonder goed voor het immuunsysteem. Dat bessen zo rijk zijn aan antioxidanten kun je letterlijk zien aan de buitenkant. Antioxidanten hebben namelijk de eigenschap onder invloed van zonlicht een bepaalde kleur aan te nemen.

En hoe gekleurder iets is, hoe meer antioxidanten een bepaald voedingsmiddel dus bevat. Dit is ook de reden dat bijvoorbeeld een appel- en perenscheel meer antioxidanten bevat dan de veel minder gekleurde binnenkant.

En de reden een rode druif meer antioxidanten bevat dan een witte druif. Hetzelfde geldt dus voor de bessen. Voorbeelden van bessen zijn aardbeien, bramen, frambozen, bosbessen en aalbessen.

 

4. Omega-3 rijke zaden en noten

Ongetwijfeld heb je wel eens gelezen dat vis belangrijk is vanwege de omega-3 vetzuren die er in zitten. Maar vertelden ze er toen ook bij dat de omega-3 vetzuren uit vis gepaard gaan met veel pcb’s, dioxinen en microplastics? Ik denk dat er vandaag de dag geen voedingsmiddel vervuilder is dan vis.

 

Gelukkig zijn er ook een heleboel plantaardige bronnen waar je je omega-3 vandaan kan halen. Walnoten zijn hier een voorbeeld van. Maar ook chiazaad, hennepzaad en lijnzaad zitten vol omega-3. Lijnzaad wel altijd even zelf vijzelen (of toevoegen aan een smoothie in de blender, zodat je blender ze vijzelt) anders kan je lichaam de omega-3 er niet uithalen. Je kan ook kiezen voor gemak en algenolie capsules slikken. Dat is in principe dezelfde manier als de vis aan omega-3 komt. En wees niet bang dat deze ook vol vervuilende stoffen zitten. Algen worden namelijk gekweekt in tanks en komen niet met de vervuilde oceaan in aanraking. 

 

5. Kruiden en andere smaakmakers

Weg met al die zoute pakjes en zakjes en leer hoe je eten echt op smaak moet brengen: namelijk met kruiden en andere smaakmakers.

 

Kruiden om altijd in huis te hebben zijn bijvoorbeeld zwarte peper, chilipoeder, paprikapoeder, komijn, Italiaanse kruiden en kerrie.

 

Italiaanse kruiden, paprikapoeder en zwarte peper doen het heel goed in pastagerechten.

Komijn, chilipoeder en paprikapoeder zijn lekker in een chili sin carne.

 

En kerrie, zwarte peper en chilipoeder zijn weer erg lekker voor rijstgerechten, zeker in combinatie met wat sojasaus.

 

En ben je echt van de kaas? Zorg dan zeker dat je edelgist in huis hebt, hiermee geef je ieder gerecht een lekker kazig smaakje.

Laat een reactie achter