Vitamine D - Wat, wanneer en hoe

Posted by Andras 02-06-2016 0 Comment(s) Info,

Over het algemeen zijn vitaminen organische stoffen die door het lichaam niet kunnen aangemaakt worden, maar noodzakelijk zijn voor een goede werking.

Verkregen via de voeding of supplementen, vitaminen zijn essentieel voor de groei, ontwikkeling en metabolische reacties.

 

Hormonen daarentegen, worden gesynthetiseerd in het lichaam van eenvoudige precursoren en gaan naar afgelegen weefsels waar ze een beoogd effect hebben en ze daar meerdere metabolische verbeteringen maken.

 

Bij de bereiding van vitamine D, waarvoor de hulp van een externe bron vereist is om een opeenvolging van gebeurtenissen te kunnen veroorzaken.

 

 

De precursor van een cholesterol-achtige molecule in de huidcellen (7-dehydrocholesterol of provitamine D3) begint het proces met het absorberen alleen de ultraviolet B gedeelte van het zonlicht om een stof te creëren die previtamine D3 heet.

 

 

Previtamine D3 herschikt zich snel met de hulp van de warmte van het lichaam om de geboorte te geven aan vitamine D, die onmiddellijk verlaat de huid cel voor de bloedbaan.

 

 

Het feit dat vitamine D in levende huidcellen wordt aangemaakt verklaart waarom is het onmogelijk vitamine D af te wassen na blootstelling aan de zon. 

 

 

Voordat vitamine D als een hormoon kan fungeren, moet hij echter twee stappen van activatie doorlopen - een in de lever en een in de nieren.

 

 

De meeste mensen krijgen van hun vitamine D van de blootstelling aan de zon tussen de uren van ongeveer 10:00 en 15:00 en vooral in het late voorjaar, zomer en vroege herfst.

 

 

Omdat vitamine D in een vet oplosbare vitamine is, wordt hij in lichaamsvet opgeslagen en later in de wintermaanden vrijgelaten, zodat je door het hele jaar voldoende vitamine D hebt.

 

 

Langdurige exclusieve borstvoeding zonder de aanbevolen vitamine D-suppletie is een belangrijke oorzaak van rachitis.

 

 

Bijkomende oorzaken van rachitis zijn onder meer intensief gebruik van zonnecrèmes en de plaatsing van kinderen in een kinderopvang waar ze minder vaak naar buiten gaan.

 

 

 

Vitamine D tekort

Tekort aan voedingsstoffen zijn meestal het gevolg van gebrekkig dieet, verminderde opname en gebruik, grotere behoefte of verhoogde uitscheiding.

 

Een vitamine D tekort kan optreden bij gebruikelijke consumptie lager dan de aanbevolen hoeveelheid in de loop der tijd, blootstelling aan zonlicht is beperkt, de nieren niet omzetten 25 (OH) D in zijn actieve vorm, of absorptie van vitamine D uit het spijsverteringskanaal onvoldoende.

 

Rachitis en osteomalacie zijn de klassieke vitamine D-tekort ziekten. Bij kinderen veroorzaakt vitamine D tekort rachitis, een ziekte gekenmerkt door het falen van het goed mineraliseren van het botweefsel, waardoor zachte botten en skeletafwijkingen kunnen ontstaan.

 

 

 


 

Voordelen van vitamine D IN HET KORT:

 

• gezonde botten: voorkomt osteopenie, osteoporose, osteomalacie, rachitis en breuken.

 

• gezonde cellen: voorkomt bepaalde kankers, zoals prostaat-, pancreas-, borst-, eierstok- en colon; voorkomt infectieziekten en bovenste luchtweginfecties, astma en piepende ademhaling aandoeningen.

 

• gezonde organen: voorkomt hart-en vaatziekten en beroertes, voorkomt diabetes type 2, parodontitis en tandverlies, en andere ontstekingsziekten.

 

• gezonde spieren: ondersteunt spierkracht.

 

• gezond autoimmunsysteem: voorkomt multiple sclerose, type 1 diabetes mellitus, de ziekte van Crohn en reumatoïde artritis.

 

• gezonde hersenen: voorkomt depressie, schizofrenie, ziekte van Alzheimer en dementie.

 

• Stemming-gerelateerde gezondheidsproblemen: voorkomt seizoensgebonden affectieve stoornis, premenstrueel syndroom (PMS, ook bekend als premenstruele spanning) en slaapstoornissen, verhoogt het gevoel van welzijn.

 


 

 

Huidskleur heeft een enorme invloed, blijkt uit studies duidelijk. Deze studies werden uitgevoerd om patronen van tekort te identificeren.

 

Hoe donkerder je huid is, hoe moeilijker het is om vitamine D aan te maken, omdat de melanine, de pigment in je huid, wat de kleur geeft, fungeert als een natuurlijke zonnebrandcrème.

 

Hoe ouder je bent, hoe moeilijker het wordt om voldoende vitamine synthetiseren. Een zeventigjarige heeft slechts één kwart van de vitamine ‘D-making’ capaciteit dan een twintiger hebt.

 

Omdat vitamine D in vetcellen wordt opgeslagen, zou je denken dat mensen met overtollig vet veel extra vitamine D zouden hebben bij een eventuele tekort. Het blijkt dat, dat denken is verkeerd!

 

Hoe dikker je bent, hoe groter het risico is op een tekort. Waarom? De vitamine D wordt hoofdzakelijk opgesloten in de vetcellen, niet beschikbaar voor gebruik.

 

 

Mensen gaan ervan uit dat als je een goed uitgebalanceerd dieet volgt, krijg je alle voedingsstoffen binnen die je nodig hebt.

Er is zeer weinig vitamine D beschikbaar uit de voeding.

 

Het is voornamelijk te vinden in vette vis, champignons, of in de zon gedroogde paddestoelen, en verrijkte voedingsmiddelen, zoals (plant) melk, sinaasappelsap, (plantaardige) yoghurt, sommige kazen, en sommige ontbijtgranen.

 

(Opmerking:. Champignons zijn de enige bron van natuurlijke vitamine D in de AGF sectie.

 

Vergelijkbaar met de manier waarop de mensen zonlicht absorberen en het omzetten in vitamine D; champignons bevatten een plantensterol -ergosterol- die bij blootstelling aan licht in vitamine D wordt omgezet.

 

Een toenemend aantal champignon-telers zijn nu hun product aan ultraviolet licht aan het blootstellen dat er nog meer natuurlijke vitamine D. produceert).

 

 

 

 

Hoe zit het met vis?

 

Een 'portie' (3,5 ounces - 100 g) van wilde zalm kan kan 600-1000 IE bevatten, maar weinig mensen eten wilde zalm meerdere keer per week.

Dezelfde hoeveelheid levertraan kan 400 IE per portie te bieden, maar zelfs dat is te laag, en een zeer klein aantal mensen eten levertraan elke dag.

Het is gewoon niet een praktische manier om je vitamine D te krijgen, en tegelijkertijd kan je te veel vitamine A binnenkrijgen.

 

Omdat wilde zalm zijn vitamine D op een natuurlijke manier uit de voedselketen krijgt, (waar er veel vitamine D in zit) omdat fytoplankton en zoöplankton fotosynthetiseren het.

Wilde zalm bevat een hoog gehalte aan vitamine D, gekweekte zalm wordt anderzijds gevoed met gepelleteerd voer wat weinig elementaire voedingswaarde heeft.

Wezenlijk zit nauwelijks of helemaal geen vitamine D erin. Gekweekte zalm heeft 10 tot 25 procent van de vitamine D-gehalte van in het wild gevangen zalm.

 

Om voldoende hoeveelheid vitamine D (100 tot 2000 IE) te binnenkrijgen, zou je moeten drie blikjes sardines consumeren, tien tot twintig glazen verrijkte (plant) melk drinken, tien tot twintig kommen van ontbijtgranen binnenwerken, vijftig tot honderd eigeel opslurpen, of op elke avond zeven ounces (200 g) van de wilde zalm voor het diner eten.

 

De onvermijdelijke feit is dat mensen op zodanige wijze zijn geëvolueerd dat ze afhankelijk zijn van de zon voor het leven en de gezondheid.

Zonlicht is de brandstof die je lichaam in staat stelt om vitamine D te kunnen produceren.

Wanneer je lichaam niet in staat om voldoende zonlicht te krijgen, kan hij ook geen vitamine D zelf aanmaken.

 

 

D3 vs. D2

 

 

De kettingreactie begint wanneer UVB stralen het huidoppervlak raken, waarbij de voorloper van cholesterol zogenaamde 7-dehydrocholesterol (ook wel provitamine D3 of 7-DHC genoemd) in previtamine D3 wordt omgezet.

Deze verbinding verandert zich vervolgens snel aan vitamine D3 die van de huidcellen kan vrijkomen en in de bloedbaan terechtkomen.

 

Deze vorm wordt ook wel cholecalciferol of vitamine D3 genoemd.

 

Vitamine D3 is nog steeds biologisch inactief tot dat hij de lever bereikt en daar de belangrijkste circulerende vorm, 25-vitamine D (zogenaamde calcidiol) ervan wordt gecreëerd.

 

Vitamine D is vetoplosbaar, dus daar wordt hij in de wintermaanden opgeslagen en losgelaten indien nodig is.

 

De vitamine D die in je huid wordt gemaakt is vitamine D3. De meeste vitamine D3 supplementen zijn afkomstig van een dierlijke bron (meestal uit lanoline - van schapen).

 

Vitamine D2 wordt gemaakt van gist en hij wordt gebruikt voor meer dan veertig jaar voor het verrijken van levensmiddelen en supplementen. Studies bevestigden dat vitamine D2 is net zo effectief als vitamine D3.

 

 

Overdosering is zeer zeldzaam

Zonlicht vernietigt overtollige vitamine D die je lichaam aanmaakt, dus je nooit vitamine D vergiftiging van blootstelling aan de zon zou kunnen krijgen.

Je zou meer dan 10.000 IE vitamine D per dag moeten innemen gedurende ten minste een half jaar om te beginnen zich zorgen te maken over de mogelijke toxiciteit van supplementen.

Symptomen van toxiciteit zijn misselijkheid, braken, verlies van eetlust, constipatie, verhoogde frequentie van plassen, verhoogde dorst, desoriëntatie, en gewichtsverlies.

 

 

 

Bronnen:

Dr.M.Holick - The Vitamin D Solution

https://ods.od.nih.gov

Laat een reactie achter